SOLSORTENS SANG – Sisters Academy fra en lærers POV
![]() |
Peter Christian Eriksen har kastet sig ud på dybt vand - læs om "udspringet" i teksten nedenfor |
I det bizarre univers tales der kun
engelsk, og der eksisterer et alternativt regelsæt med f.eks. dresscode og madpakkecode.
Samtidig huserer bl.a. en gartner og en skolepsykolog rundt blandt kursister og
lærere, og i alt 12 performere bor på skolen i projektugerne – alt sammen for
at fastholde fiktionen og understøtte lærere og kursister i at afsøge nye, mere
sansebaserede og æstetiske læringsformer.
På sigt kan erfaringerne fra
projektet integreres i hverdagen og undervisningen for de involverede lærere på
VUC – det er i hvert fald sigtet.
Lærerrollen omskabt til solsort
I den måneder lange forberedelsesfase har lærerne blandt andet gjort sig
overvejelser om, hvordan de skulle arbejde med deres egen lærerrolle – det
poetiske selv.
Dansk- og engelsklærer Peter Christian Eriksen har valgt at
kaste sig ud på dybt vand i projektet, som han finder visionært og
inspirerende. Noget man måske kun oplever en gang i sit liv.
I arbejdet med sin
lærerrolle har han fundet frem til solsorten som en poetisk figur. ”Solsortens smukke, lyriske sang morgen og
aften kombineret med dens arbejdsomhed, rutinen med at opfostre 2-3 kuld unger
om året og dens konstante roden rundt gør den til et oplagt billede på
lærerrollen. Det rugbrødsarbejde skal til for at nå ind til poesien – f.eks. i
arbejdet med danske tekster. ”
Solsortens pædagogiske sigte
Solsorten har også evne til at kopiere f.eks. mobile ringetoner eller en sang
fra radioen, og det kan også overføres til et fagligt fokus i timerne. Til
trods for at Peter har fundet solsorten som figur i sin tilgang til Sisters
Academy projektet, har det været svært at udmønte inspirationen i konkrete
metoder, der også har et pædagogisk sigte: ”Jeg har stadig svært ved at se
koblingen mellem mit arbejde med mit poetiske selv og så det konkrete arbejde
med metoderne i timerne, så jeg arbejder fortsat på at finde hullet mellem de
to størrelser. ”
Indsigt i kursisternes virkelighed
Peter mener, det er rigtig sundt at blive skubbet ud, hvor man knap kan
bunde. Det er her, der kan opstå noget nyt, og man kan rykke sig personligt.
”Jeg kommer helt sikkert til at støde ind i nogle af de rammer, der er sat op,
hvor jeg vil bande indvendig eller må søge hen i timeouten. ” (En zone, hvor
det er tilladt at tale dansk, red.) Men han ser samtidig en parallel til det,
mange af kursisterne oplever dagligt -
især de, der kommer fra uddannelsesfremmede hjem. Når de bliver stillet
overfor et fremmed normsæt, en borgerlig mellemklassediskurs, hvor det at komme
med en umiddelbar værdidom ikke opfylder kravene. ”Måske vil jeg opnå en bedre
forståelse for, hvad de udsættes for dagligt, ” forklarer han.
Mere ambitiøst end undervisningsministerens projekt
Projektet kan virke mere ambitiøst end undervisningsministerens visioner. Her
vil vi finde ind til noget indre i mennesker – noget, som ikke vil kunne måles
og vejes, en kreativitet, en æstetisk metode, som kan skabe mere hele mennesker
og vise nye veje inden for uddannelse. Men det er et langt sejt træk, hvis det
skal lykkedes.
I børnehaven er der grobund for, at børn kan afprøve mange sider af sig selv, men allerede i folkeskolen er der meget snæver fokus på især dansk og matematik, og det er her, man skal sætte ind med denne type af projekter.
I børnehaven er der grobund for, at børn kan afprøve mange sider af sig selv, men allerede i folkeskolen er der meget snæver fokus på især dansk og matematik, og det er her, man skal sætte ind med denne type af projekter.
Peter glæder sig til at tage hul på de kommende kreative
projektuger.
Følg med på Facebook, hvor vi løbende poster billeder og updates fra Sisters Academys univers.
/Malene Harboe Madsen
Følg med på Facebook, hvor vi løbende poster billeder og updates fra Sisters Academys univers.
/Malene Harboe Madsen
Ingen kommentarer:
Send en kommentar