mandag den 6. maj 2013


Lektier? – Det var noget, vi læste engang!

HF & VUC FYN eksperimenterer med lektieintegreret undervisning – med succes. Det virker godt – særligt i de små fag på c-niveau, vurderer PIF. For to år siden begyndte han at eksperimentere med begrebet


Lektieintegreret undervisning er velfungerende i små fag på c-niveau. Jeg ville være lidt mere bekymret med historie, hvor der er meget, nødvendigt læsestof, siger PIF. 

PIF har undervist i 40 år. Og Per Ivar Fure havde ikke drømt om, at han skulle slække på lektielæsningen.
Men i en alder, hvor han udelukkende går på arbejde, fordi han kan lide det, er han begyndt at eksperimentere.
- Jeg har jo altid været lidt i tvivl om, hvor mange lektier kursisterne i virkeligheden fik læst. Så jeg spidsede øre, da jeg hørt om forsøget på hf i Tønder, hvor det var lykkedes at forbedre både karakterer og fremmøde ved at fjerne lektielæsningen, fokusere læsestoffet og give kursisterne nogle enkle værktøjer til at tilegne sig stoffet - i timerne, fortæller PIF.
Det var pokkers, tænkte han – pokkers!

Det var pokkers

PIF undrede sig, spekulerede, undrede sig igen og blev så enig med sig selv om at prøve Tøndermodellen af – i Odense.
I dag kører han lektieintegreret undervisning på andet år.
Kursisterne er tilfredse, og de klarer sig lige så godt til eksamen som hidtil.


Over 90 procent af PIF’s kursister har været positive over for leketieintegreret undervisning i henholdsvis marts 2012, dec. 2012, og marts 2013.

Korte tekster


- Her skal du se, siger han og deler to religionstekster af professor P.G. Lindhardt ud til klassens kursister.
Teksterne fylder langt under en A4 side – tilsammen.

Synger BRAP-modellen
Først bruger kursisterne 5-10 minutter på at læse den ene tekst – så den anden.
Og teksterne analyseres ved hjælp af PIFs egen BRAP-model, som står for:
Bestem teksten (forfatter, type synsvinkel)
Referer teksten (Hvad står der)
Analyser teksten (Hvorfor står det sådan)
Perspektiver teksten (til en anden læst religion eller tema)

Og PIF – den gamle bluesmusiker - giver gerne lidt ekstra kolorit på sin model ved at bryde ud i sang og synge: ”Brap it baby, brap it all night long”!
Hvem glemmer så lige den remse?

Klar tale – til at forstå

BRAP er ikke bare let at huske – når først den er brudt ud i sang. Den fremstiller også fremgangsmåden lysende klar og enkel.
- Klarheden er vigtigt – ikke mindst for kursister, som ikke er vokset op i akademiske hjem. Det giver små succesoplevelser i stedet for, at kursisten sidder alene derhjemme og blive deprimeret over en lang og uigennemskuelig tekst, mener PIF.
PIF har diskuteret metoden med en gammel kammerat fra Norge, Terje Ogden, som er professor i pædagogik og har skrevet bogen "Evidensbasert praksis i arbeidet med barn og unge."
Og den norske professor er ikke forundret over, at PIF’s metode virker.
- Børn fra ikke akademiske hjem har brug for tydelige mål og tydelig struktur i skolearbejdet. På den måde kan de tydeligere se, hvad vi forventer af dem i en akademisk sammenhæng, siger han.

En ekstra opgave for læreren

Lektieintegreret undervisning kan umiddelbart virke som om, det er super nemt for læreren at gå til.
Men det kræver faktisk en del forberedelse at finde de rette tekster frem – og skære dem til.
-  Omvendt er det en fornøjelse at opleve kursisterne arbejde med dem, siger PIF.
I dag laver PIF kun læreroplæg en sjælden gang imellem – i virkeligheden som en form for afveksling.
- Det er typisk hvis jeg har en tekst, der er super spændende – men svær – og som jeg gerne vil have, at kursisterne lærer at kende – og forstå.

"Lektier" er et fælles anliggende i den lektieintegrerede klasse.
Og lektien er frisk i erindring, når klassen gennemgår den i fællesskab

Hvad siger kursisterne?

Simon Hansen: Jeg har aldrig været god til at lave lektier. De er først blevet lavet hen på natten. Nu har jeg god samvittighed – og får min søvn.

Anni Jørgensen: Jeg har børn derhjemme. Derfor er det en befrielse ikke at have lektier. Men tit læser jeg alligevel det, vi har gennemgået i timen. Men så er det til at forstå, og det er dejligt.

Rebekka Schneeevoigt: Religion er et spændende fag, så jeg går tit hjem og repeterer stoffet for at huske det godt.

Heidi Duus: Lektieintegreret undervisning fungerer godt i religion, fordi vi læser korte tekster og analyserer dem. I samfundsfag bruger vi for lang tid på at sidde og læse. Og det er ikke godt. Lektieintegreret undervisning kræver, at læreren korter sine tekster ned.

Casper Hvid: Jeg har læst lektier. Men jeg får mere ud at læse korte tekster i timen – og diskutere dem umiddelbart efter.

Christian Borgen: Jeg kan godt lide at skille arbejdstid og fritid ad. Hellere være to timer mere i skole hver dag og så slappe 100 pct. af derhjemme.

Camilla Hansen: – Uden lektier i det ene fag kan jeg fokusere på lektier i de andre fag. Det giver mere overskud.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar