mandag den 3. september 2012

Kunsten har et pædagogisk potentiale

Vi er som små celler - gennemtrængelige og påvirkelige



















- Kom med ind i cellen, inviterer Trine Ubbe Rasmussen.
Midt inde i den hvide, transparente ”celle” hænger en totempæl.
Bunden er lavet af tekstiler fra hendes bedsteforældres hjem i Danmark og toppen af tekstiler, Trine har haft med hjem fra de 15 år, hun har boet i Paris.
Midt i pælen – og midt i totempælens kraftige sammensyning - hænger Trine selv og kigger ud – ud igennem de tusindvis af små vinduer, der er klippet i cellevæggen – ud på verden – og ud på de milliarder af sandkorn, som hver i sær repræsenterer et af klodens mennesker.

Et billede på nationen
Cellen, som er et udtryk for den danske nation, gav Trine til et 12-tal i billedkunst i foråret – en karakter som tydeligt afspejler Trines dybe engagement og kunnen inden for sit fag.

Danmark – hvad er du for en?
Trine fik ideen til installationen, da hun lige var landet i Københavns Lufthavn efter at have boet 15 år i Paris.
Hun stod på perronen under lufthavnen - med tog mod Malmø - og tog mod Odense, hvor hun skulle hen.
Det var en mærkelig fornemmelse. Og jeg husker tydeligt, hvordan jeg tænkte: ”Hallo Danmark – hvad er du for en? Hvem har du udviklet dig til?”

Genopdagelse
Trine var tilbage i sit fædreland og skulle til genopdage landet efter de 15 år i Paris, hvor hun arbejdede som grafiker, illustrator og senest som fuldtids billedkunstner.
Den økonomiske krise i Europa havde sat en brat stopper for salget, og nu var det tiden at sadle om – videreuddanne sig og arbejde med kunsten i en pædagogisk sammenhæng, havde Trine besluttet.

Kunst i pædagogikken
- I faget Billedkunst arbejder vi tæt sammen. Der opstår mange samtaler, og vi kommer tæt på hinanden og åbner os. Derfor har kunsten et potentiale i forhold til læring og pædagogisk arbejde, vurderer Trine Ubbe Rasmussen. Og Trine har nu sat sig for at uddanne sig til pædagog og arbejde med et koncept for integration af billedkunsten i det pædagogiske arbejde.



Trine ser billedkunst som et vigtigt fag på VUC’ere, hvor mange kursister har oplevet skolemæssige knæk på den ene eller anden måde. Samtidig er her mange sårbare og isolerede kursister fra andre kulturer. De blomstrer i et fag som billedkunst, siger Trine Ubbe Rasmussen.


Jeg ser Danmark og mig selv på en mere abstrakt måde nu end før. Danskere siger til mig: ”Du er jo blevet fransk”!
Franskmændene betragter mig helt klart som dansker. Mest af alt er jeg bare mig selv – et europæisk individ.


Vi har et fantastisk land – det har jeg aldrig været i tvivl om. Men at betragte det som en lukket enhed, er absurd. Vi er som en transparent celler, som hele tiden er i kontakt med omverdenen – i en konstant udveksling af følelser, ideer og tanker.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar