tirsdag den 14. august 2012

Hvis du ikke fatter en meter – så lytter du bare til Peter!


Fastholdelse, inklusion, ny skriftlighed, praksisrettet undervisning – ja, og nu også WEB2!
Hvis du ikke fatter en meter af det sidste, så lytter du bare til Peter.

Her giver han en ganske kort introduktion til de WEB2 værktøjer, han selv bruger i sin undervisning.
For dem, der ikke måtte kende Peter Juul Jensen, underviser han på hf i historie og samfundsfag og har netop afsluttet pædagogikum.


http://qrcode.kaywa.com/

QR koder er en sjov lille gimmick, som måske kan få de drenge på banen, som ellers sidder og putter sig.
Fagligt byder koderne ikke ind med det store.

Men kursisterne synes, det er sjovt at rende rundt i klasseværelset og scanne koder med deres mobiltelefoner. På den måde er QR koderne motiverende – og super nemme for læreren at generere fra Kaywas hjemmeside.

Her indsætter du blot et link, en tekst, en sms eller et telefonnummer, trykker "Create", og du får en QR-kode, som viser det, du har indtastet - når kursisten har scannet koden med sin smart phone.

Hæng for eksempel koder op, som guider kursisterne rundt på et orienteringsløb – eller brug dem til almindelige arbejdsspørgsmål, som du hænger op i klassen. Alt sammen får det kursisterne op at stå mellem hver opgave, så de ikke falder helt hen.

På kaywa.com kan man – så let som ingenting – kreere sine egne QR-koder. Skriv for eksempel: ”Hvem er statsminister i Danmark"? Tryk på lav QR-kode. Og øjeblikket toner en kode frem på skærmen, som du kan printe, og som kursisten, med en gratis app, til formålet kan scanne med sin mobiltelefon, så spørgsmålet kommer frem.

Tilsvarende kan du gøre med et billede eller en hjemmesideadresse, eller et link til et spørgeskema i Google drive

QR koder skal selvfølgelig ikke bruges for tit. Men det er en fin, ny mulighed, som kan være med til at skabe afveksling i undervisningen.

http://jeopardylabs.com/

Jeopardy kunne være en anden sjov ting at prøve af.
Eller hvad med at gøre repetitionen til en egentlig konkurrence i form af et Jeopardy-spil?
Det kan være oplagt i mange fag til en repetition af kernestof.
To hold kan for eksempel lave hver sin Jeopardy til efterfølgende anvendelse på klassen, foreslår Peter.


Her er et eksempel på den type Jeopardy, du eller kursisterne kan lave på http://jeopardylabs.com/.


http://goanimate.com/
På siden kan man lave små tegnefilm – meget enkelt. Animationerne er fantastiske til et lille afbræk – gerne af komisk karakter.

Det kan være en fin måde at bringe forskellige fag ord og termer i spil – enten i form af et kort læreroplæg – eller måske endnu bedre ved at lade kursisterne selv lave oplæg, hvor bestemte termer skal indgå.
Der kan laves videoer på op til ½ minuts varighed på Goanimate.

Der er gratis at oprette sig på goanimate.com gennem sin mailadresse. Hvis man ønsker at lave længere sekvenser, kan man betale for en udvidelse af programmet. Det ændrer dog ikke ved, at den danske udtale er af en varierende kvalitet. Det kan derfor være en fordel at bruge korte ord. De er lettere at forstå i animationen.

Her kan I se et eksempel fra egen hånd: http://goanimate.com/videos/0zeogrNPkleE/1



www.facebook.com

Mange bruger allerede facebook i undervisningen, og jeg kan kun opfordre andre til at følge trop.
Man kan eksempelvis lave grupper for hvert nyt tema i et fag. Og strengt taget kan man lade kursisterne aflevere opgaver på facebook.

Facebook er et lige så godt sted som så mange andre. Samtidig er det et sted, man kommer i forvejen. Og kursisterne synes, det er sjovere af afleverer der, end på Fronter.

Kursisterne bruger også facebook som et sted, hvor de hjælper hinanden med forskellige opgaver eller lektielæsning. Så facebook har en klar berettigelse – også i undervisningssammenhæng.

http://audacity.sourceforge.net/

Audacity er et gratis lyd-program, som er meget let at bruge – for eksempel for kursister, som vil øve sig i mundtlige fremlæggelser.

I programmet er det meget let at redigere lydoptagelser – lidt som moviemaker er til videoer.

https://drive.google.com/

Google drev er et fantastisk sted at dele dokumenter.
Gør eksempelvis en eller to kursister ansvarlige for at skrive noter til undervisningen og lad dem give et referat efter timen. Og del dokumentet med hele klassen. Det er både en praktisk hjælp og en god træning i at uddrage det væsentligste af en undervisning.

Formularen i Google drev er et fantastisk værktøj til evalueringer, små tests eller lignende.

Vælg et antal værktøjer

WEB2 værktøjerne får helt klart nye kursisttyper i spil i undervisningen.
Man skal nok passe på ikke at introducere et nyt web2 program hver uge, så kursisterne bliver overvældet.
Vælg i stedet et mindre antal og lad kursisterne blive gode til dem.

Tænk fagene ind

Ovennævnte er mere generelle værktøjer.
Men i fagene findes der jo også mange Web2-programmer, som kan være meget anvendelige og give en god afveksling i undervisningen.
Som samfundsfagslærer bruger jeg eksempelvis
http://www.vismandsportalen.dk/
Vismandsspillet er rigtig godt til undervisning i økonomi.
http://www.ecb.int/ecb/educational/html/index.da.html
Tilsvarende ligger der også spændende muligheder på undervisningssiden fra den europæiske centralbank.

Test dig selv på Gallup

http://www.gallup.dk/vores-markedsfokus/medier/printmedier/gallupkompas.aspx/
Gallups segmentkompas er et spændende sted for kursisterne at afprøve, hvilket segment, de selv hører til inden for livsstilsgruperne. Det er både meget underholdende og fagligt relevant.


En livline til Peter


Tak til Peter for inspirationen fra Peter – håber de fleste fatter mere end en meter.
Skulle det ikke være tilfældet, er du velkommen til at kontakte Peter Juul Jensen på PJJ@VUCFYN.DK.  Held og lykke med WEB2!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar