mandag den 19. marts 2012

Min første undervisning

Shit! Hvad gør jeg? Hvad nu hvis?
Kan jeg overhovedet finde ud af det?
Hvem kan ikke huske en sådan fornemmelse op til første undervisning?

Et systematisk forløb
Sådan bliver starten på en undervisningskarriere sikkert også i fremtiden.
Men HF & VUC FYN Odense-Søndersø forsøger nu at tage den værste stress af nye læreres skuldre gennem et systematiseret introforløb for nye lærere.
På den måde håber vi, at alle nye lærere får den nødvendige hjælp til at komme i gang med at undervise, siger kursusleder Helle Stensgaard Klodskov.

Sådan ser forløbet ud
Den nye lærer og lærernes mentor deltager begge i et introduktionsmøde.
·         Efter mødet laver de to en plan for mentorforløbet. Det vil blandt andet indebære overværing af hinandens undervisning.
·         Mentoren giver den nye lærer et startkit
·         Den nye hf-lærer inviteres til et minikursus i pædagogik med henblik på at få en god start på det kommende liv med pædagogik.
·         Og endelig bliver der planlagt en opfølgningssamtale med nærmeste leder, efter den nye lærer er kommet i gang med sin undervisning.

Et startkit indeholder:
En overordnet forløbsplan for faget
Et introforløb til faget med plan, formål og tekster
Et eller flere temaer med formål og tekster
Et eksempel på en undervisningsbeskrivelse for det pågældende fag/niveau.
Eksempler på eksamensspørgsmål.

Intro for både avu og hf
Avu har et lignende introduktionsforløb. Men da lærere på avu i forvejen har en pædagogisk uddannelse, har avu-introduktionen mindre fokus på det pædagogiske.



Stine Suhr: Vil de smide kridt i hovedet på mig, eller?
Angsten stod tydeligt malet i tankerne hos Stine Suhr, inden den første undervisningsdag.
Og hvordan putter man overhovedet indhold i en dansktime?
Det er meget forvirrende at skræmmende at starte som helt ny lærer. Men jeg har fået en kæmpe hjælp fra min tutor, Maria Gyldendal Lund.
Hos hende havde jeg lov til at være ”til besvær”.
Nu ved jeg, at introduktionen er sat endnu mere i system, end den har været.
Det er en rigtig god ting. Så ved begge parter, hvad de kan forvente af hinanden.




Peter Kjerside Poulsen: Dansk, tysk og engelsk. På D, E, F, G og H niveau. I fjernundervisning, i Åbent VUC og på ordinære hold.
Sådan så Peter Kjerside Poulsens virkelighed ud fra den dag, han var ansat som ny lærer på HF & VUC FYN sidste år!
Forvirret?
-          Ja, det må jeg indrømme, erkender den 26-årige Peter. Men heldigvis har kollegaerne taget godt imod mig. Min kollega, Niels Jacob, har været utrolig sød til at få mig forklaret, hvordan Fronter og Ludus Web virker. Og min mentor, Kirsten Olsen, har været en fantastisk hjælp til at komme i gang med fjernundervisning i engelsk.
Peter blev kastet lige ud i alt, hvad man stort set kan blive kastet ud i. Det har han det på mange måder rigtig godt med. Og i dag har han et job, han er virkelig glad for.
-          Men det har kun kunnet lade sig gøre, fordi mine kollegaer har været så hjælpsomme, siger Peter Kjerside Poulsen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar